måndag 17 oktober 2016

Salt to the Sea

Salt to the Sea
Författare: Ruta Sepetys
Serie: -
Sidor: 400
Förlag: Penguin
Recex: Nej

Från Bokus : "In the cruel winter of 1945, four very different young people narrate their stories. Joana, Emilia and Florian are part of desperate group of refugees trekking across Germany, bound together only by their desperation to reach the ship that can take them away from the war-ravaged land. Alfred is a German soldier stationed on that ship.This hugely touching, inspirational novel is based on a true story. When the German ship the Wilhelm Gustloff was sunk in port in early 1945 it had over 9000 civilian refugees, including children, on board. It is the biggest maritime disaster in history, killing more people than the Titanic."

 Jag har sedan tidigare läst Between shades of Gray av Ruta Sepetys och gillade den boken och det ämnet väldigt mycket.
Salt to the Sea gör mig inte besviken, den får mig att känna så mycket känslor och förtvivlan för människorna man får följa och jag får en klump i magen efteråt och känner att nog har man det bra här i livet.
Jag tror att min favoritkaraktär är Joana då hon är väldigt förnuftig och lätt att förstå. Florian har jag lite svårt för hela boken även om han växer på slutet.
Emilias öde är det som rör mig mest, den flickan har fått stå ut med alldeles för mycket för sin ålder och när man får veta sanningen får jag en stor obehagskänsla inom mig.
Alfred finner jag aldrig någon förståelse för genom hela boken, jag trodde att det skulle komma något som gjorde att ag skulle tycka om honom, men det blev bara värre.

Boken är otroligt fint skriven och jag älskar att Sepetys tar upp de lite mindre kända delarna från krigstiden. Hon fångar det på ett bra sätt och även fast det är fasansfulla händelser så  hittar hon även värme och kärlek i sina historier.
Båda hennes böcker jag läst tycker jag borde vara obligatoriska att läsa då man går i högstadiet, för historien är inte långt ifrån att upprepa sig.

Betyg 5/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar